RAHSIA TAUGEH!!

Menu TAUGE untuk hidangan makan tengah hari mahupun makan malam sering kali
dipandang sebelah mata oleh kebanyakan kita. Tauge dilihat sebagai hidangan
yang langsung tidak menyelerakan.

Tapi tahukah anda, tauge yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk
dijadikan sayur ini sebenarnya mempunyai banyak khasiat. Tauge dikatakan
mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan tauge oleh
kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin
baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang
dihasilkan.

Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga
terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit
kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau,
alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat.
Salah satunya ialah kanavanin (canavanine) , sejenis asid yang amino.
Kanavanin, dikatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar
dan pankreas.

Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan
estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan
susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)

Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar
mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom
pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar
saponinya meningkat sehingga 450 peratus. Mereka yang berisiko penyakit
strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi
dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka. Saponi
dalam tauge, menghalau “lemak jahat” LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak
baik HDL.

Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh
dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan
tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang
kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah
yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.

Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun
dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan
bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser. Selepas
membaca kebaikan sayur tauge janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya.

Jadi apalagi, mari kita ramai-ramai makan tauge hari-hari.

Advertisements

5 Masalah Dalam Masyarakat yang boleh dibantu dengan adanya Takaful.

1- Dying Too Soon

Meninggal dunia pada usia muda. Orang yang meninggal dunia akan meneruskan kehidupan ke Alam Barzakh, tapi yang ditinggalkan. Terutama individu yang baru berumah tangga dan mempunyai tanggungan isteri dan anak yang masih kecil. Cuba bayangkan bagai mana mereka ingin meneruskan kehidupan setelah kehilangan suami dan ayah. Suami dan ayah meninggal dunia, pendapatan untuk menampung keperluan kewangan keluarga pun akan terhenti. Suami dan Ayah tidak boleh diganti, tetapi pendapatan Suami dan Ayah boleh diganti sekiranya beliau mengambil plan takaful. Sekiranya anda sebagai agent takaful, anda boleh membantu golongan ini.

2- Living Too Long

Pendek umur pun masalah, panjang umur pun ada masalah. Masalahnya adalah, cukup ke simpanan kita utk teruskan penghidupan. Ramai masyarakat kurang sedar mengenai kepentingan menabung pada usia muda. Sebaliknya mereka lebih suka berbelanja daripada menyimpan. Sekiranya anda seorang agent Takaful, anda boleh membantu golongan ini dengan memberi kesedaran mengapa penting utk kita menabung pada usia muda. Anda dapat membantu mereka, dan apa yang anda lakukan tersebut akan dibayar sebagai pendapatan anda (Komisen)

3- Living Death

Hidup akan tetapi umpama mati. Lumpuh kekal keseluruhan (TPD). Kita fikirkan….perlu tak untuk mempunyai sejumlah wang bagi menampung perbelanjaan harian sekiranya seseorang mengalami TPD. Kalau seseorang itu tidak mempunyai simpanan yang cukup, tiba2 mengalami TPD sama ada akibat kemalangan atau penyakit, bagai mana utk teruskan kehidupan. Siapa yang akan bantu sekiranya dah jadi mcm tu?. Mak Ayah?..Adik Beradik, saudara-mara…..ya..mereka akan bantu, tapi alangkah bagusnya kalau mereka hanya perlu membantu dari segi tenaga tanpa membantu dari segi kewangan. Sebab kewangan telah ditanggung oleh Pihak Takaful, termasuklah semua kos rawatan di hospital, semuanya di tanggung oleh Pihak Takaful. Disebabkan anda sebagai agent Takaful, anda memberi khidmat nasihat takaful kepada client anda dan sekiranya client anda mengalami “Living Death” beliau akan dapat bantuan. Anda dibayar komisen atas kerja anda. Profitable and meaningfull career…

4- Wealth Creation

Semua orang ingin mengumpul kekayaan, tapi masih ramai yang tak tau bagaimana. Sekiranya anda menjadi Agent Takaful, anda boleh membantu mereka merancang kewangan mereka untuk mencapai objektif kewangan mereka. Bantu mereka dan anda dibayar komisen diatas tugas anda.

5- Child Education

Hadiah yang paling berharga daripada ibu bapa kepada anak-anak adalah PENDIDIKAN YANG SEMPURNA. Akan tetapi, tahukah anda, berapa kos yuran pendidikan di Universiti Tempatan atau Luar Negara sekarang nie? Takkan kita nak biarkan anak kita menanggung hutang selepas mereka tamat belajar, sedangkan masa tu mungkin mereka belum mempunyai pekerjaan lagi. Siapa yang ada pilihan kita atau dia (anak)? Dia tak de pilihan sebab Ibu Ayah yang mempunyai pilihan sama ada utk menyediakan simpanan pendidikan untuk anak atau tidak. Keperluan untuk itu amat mendesak. Kalau anda jadi agent Takaful, anda boleh bantu mereka, beri nasihat dan tunjuk ajar bagaimana untuk menyediakan simpanan pelajaran untuk anak mereka yang mempunyai ciri2 berikut “SECURED, IMMEDIATE, GUARANTEED”….Dan anda dibayar komisen atas tugas anda.

Bantulah mereka yang memerlukan….sedarkan lah mereka. Mereka perlukan agent-agent seperti kita semua untuk memberikan gambaran sebenar mengenai keperluan takaful dalam perancangan kewangan setiap individu.

Sabar Itu Sebahagian Dari Iman

“tak ada yang tiba2x menjadi sabar atau tiba2x menjadi ikhlas,
semuanya perlu waktu, kesedaran, dan pembelajaran terus menerus.
Sampai akhirnya ia melekat dalam diri kita dan menjadi karakter kita”

mari bersama tanamkan sifat sabar … semoga kita menjadi org2 yg berjaya !.
Amin..

Sabar

Terkadang kita tidak selalu mendapat apa yang kita inginkan, dan
terkadang kehidupan tidak selalu sesuai dengan apa yang kita inginkan,
bagaimana kita mengatasi masalah diatas, jawapannya adalah dengan
berSABAR.
Tentu apa lagi yang kita boleh lakukan, apakah kita harus
berteriak-teriak, memarahi keadaan yang ada, semua tiada guna sama
sekali. lebih baik kita sabar dan sambil berfikir jalan keluarnya.

Kita dapat menangani kebanyakan masalah karena kita menyedari bahwa
ada waktu yang memisahkan antara kita dengan tujuan kita. kita
mungkin perlu mengirim sepuluh lamaran kerja untuk mendapatkan
pekerjaan yang benar-benar kita inginkan. Intinya adalah, bahwa kita
harus berusaha dan terus berusaha sampai kita berhasil. Kebanyakan
orang berhenti terlalu cepat. Tetaplah tekun. Tetaplah sabar.
Konsentrasilah pada tujuan utama kita sampai kita mampu mencapainya.
Inti permasalahannya bukan pada apa yang kita kerjakan kemarin. Bukan
juga pada apa yang bisa kita kerjakan hari ini. Tetapi inti dari semua
itu adalah apa yang kita persiapkan untuk dikerjakan setiap hari.

sabar itu bukan kepasrahan karena kita telah lelah dengan apa yang
tengah terjadi pada kita, lelah meratapi diri atau bahkan lelah
mencari sumber kesalahan dari mana saja, yang kemudian kita sadari
bahwa memang semua tindakan itu tiada berguna. sesungguhnya sabar itu
adalah ketabahan kita pada saat pertama kali kita menghadapi kejadian
itu, bagaimana kita melapangkan dan mengikhlaskan segala kejadian yang
tengah menimpa kita.

tak ada yang tiba2x menjadi sabar atau tiba2x menjadi ikhlas, semuanya
perlu waktu, kesedaran, dan pembelajaran terus menerus. Sampai
akhirnya ia melekat dalam diri kita dan menjadi karakter kita. Seperti
bernafas, kita tak berfikir saat kita bernafas. Demikian halnya dengan
karakter yang telah melekat pada diri kita. Kesabaran, keikhlasan, dan
sifat baik lainnya. Akan mengalir saja, jika ia telah melekat dalam
diri kita.

Ada tiga tingkatan orang sabar :

1. Orang yang dapat menekan habis dorongan hawa nafsu hingga tidak ada
perlawanan sedikitppun, dan orang itu bersabar secara konstan.

2. Orang yang tunduk total kepada dorongan hawa nafsunya sehingga
motivasi agama sama sekali tidak dapat muncul.

3. Orang yang senantiasa dalam konflik antara dorongan hawa nafsu
dengan dorongan keberagamaan. Mereka adalah orang yang
mencampuradukkan kebenaran dengan kesalahan.

Mari kita bersabar dalam sebuah proses perbaikan diri kita. Karena
yang membedakan kita dan kura2x sejak zaman purba dulu hingga kini
adalah ‘ Perubahan ‘.Manusia berubah dan kura2x tidak berubah..
Jadi…kalau kita dapati diri kita tak ada perubahan, tetap pemarah,
tetap egois, tetap rakus,tetap kasar, tetap pesimis, artinya apa
bedanya kita dengan kura2x.

Kecerdasan emosi ditkitai dengan kemampuan pengendalian emosi ketika
menghadapi kenyataan yang menggairahkan (menyenangkan, menakutkan,
memilukan dsb). Kemampuan pengendalian emosi itulahyang disebut sabar,
atau sabar merupakan kunci kecerdasan emosional.

Sikap sabar memiliki pengaruh yang sangat besar terhadap sebuah
hubungan yang hebat. Semakin sempurna sikap sabar seseorang, semakin
hebat kualiti hubungan yang boleh ia bangun. Manusia bijak adalah
manusia yang merawat sikap sabarnya secara tekun dan penuh
perhatian.Tanpa memiliki sikap sabar seseorang hanyalah akan menjadi
budak dari kehidupan sisi negatif dirinya.

Sabar adalah hal yang mudah untuk diucapkan, tetapi sukar untuk
dilaksanakan, mari kita menjadi orang yang lebih sabar. karena sabar
adalah kunci dari kejayaan. Siapa yang sabar dan berusaha dia akan
meraih sukses. Mari kita tanamkan diri menjadi orang yang sabar.

Bila kita dapat melihat semua tantangan dengan sikap sabar, maka kita
pasti menemukan solusi yang paling hebat untuk mengatasi tantangan
tersebut.Sikap sabar adalah kunci terpenting untuk mendinginkan
suasana hati, menjernihkan fikiran suci, dan menyatukan jiwa raga ke
dalam keseimbangan hidup yang hebat.

Mari sekarang kita lebih sabar dalam menjalankan kehidupan ini,
terap kan sabar dalam segala aspek kehidupan kita, saat mencari
nafkah, kita sabar tidak mengambil jalan pintas dengan rasuah, waktu
memandu kita sabar tidak melulu, saat menjadi pemimpin, kita sabar
tidak menjadi pemipin yang buruk, saat jadi bawahan kita sabar untuk
menjalani dengan ikhlas, saat terkena masalah kita sabar untuk ikhlas
dan mencari jalan keluar. saat beribadah kita sabar untuk beribadah
dengan baik. karena dengan sabar dunia ini lebih indah. Sabar adalah
sebuah emosi positif dalam menghadapi permasalan di dunia ini.

Mari kita berlatih untuk lebih sabar bermula dari kita, dan kita
terapkan kepada lingkungan kita, mari jadikan sabar sebagi langkah
awal kita untuk mencapai mimpi dan kejayaan hidup.

KEHEBATAN SURAH AL-IKHLAS

KEHEBATAN SURAH AL-IKHLAS

“Au zubillah himinashsyaitan nirrajim…bismillahirrahmannirrahim”

Tafsirannya:

Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam, Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa-apa saja kerja kerana dengan bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada didalam tubuh kita dan juga di sekeliling kita, mereka akan berlari keluar umpama cacing kepanasan. Sebelum anda masuk rumah, bacalah ayat di atas, kemudian bacalah surah Al-Ikhlas (iaitu ayat: Qulhuwallahu ahad.

Allahussamad. Lamyalid walam yu-lad. Walam yakul lahu kufuwan

ahad.) sebanyak 3 kali.

Masuklah rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah.

Berilah salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah

berilah salam kerana malaikat rumah akan menyahut. Amalkanlah bersolat kerana salam pertama (ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat akan membantu kita menjawab persoalan kubur.

Apabila malaikat memberi salam, seorang yang jarang bersolat akan sukar menjawab salam tersebut. Tetapi bagi mereka yang kerap bersolat, amalan daripada salam yang diucap di akhir solat akan menolongnya menjawab salam malaikat itu.

Diriwayatkan oleh Iman Bukhari sabda Nabi Muhammad s.a.w:

“Barang siapa membaca Qul huwa”llahu ahad 100,000 kali maka sesungguhnya

ia telah menebus dirinya dari Allah, maka menyeru yang menyeru dari pihak

Allah di langit dan di bumi. Kusaksikan bahwa sifulan itu telah menjadi pemendekaan Allah sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari sisi Allah, Sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari neraka”. Inilah yang dinamakan membaca Qulhua”llah ahad satu hatam yaitu 100,000 kali dengan diwiridkan seberapa ribu kesanggupan kita sehari.

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga. (Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby).

Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya Siapakah antara Kamu yang dapat khatam Qur’an dalam jangkamasa dua-tiga minit? Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Ummar telah mengatakan bahawa ianya mustahil untuk mengatam Qur’an dalam begitu cepat. Kemudiannya Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara kepada Saiyidina Ali bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu) tidak tahu apa yang dikatakannya itu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas tiga kali. Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul. Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 jus kitab Al-Quran. Lalu dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali qatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 jus Al-Quran.

Berkata Ibnu Abbas r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:

Ketika saya (Rasulullah SAW) israk ke langit, maka saya telah melihat Arasy di atas 360,000 sendi dan jarak jauh antara satu sendi ke satu sendi ialah 300,000 tahun perjalanan.

Pada tiap-tiap sendi itu terdapat padang sahara sebanyak 12,000 dan luasnya setiap satu padang sahara itu seluas dari timur hingga ke barat. Pada setiap padang sahara itu terdapat 80,000 malaikat yang mana kesemuanya membaca surah Al-Ikhlas.

Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka berkata mereka:

Wahai Tuhan kami, sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang yang membaca surah Al-Ikhlas baik ianya lelaki mahupun perempuan.

Sabda Rasulullah SAW lagi:

Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya Qul Huwallahu Ahadu itu tertulis di sayap malaikat Jibrail a.s, Allahhus Somad itu tertulis di sayap malaikat Mikail a.s, Lamyalid walam yuulad tertulis pada sayap malaikat Izrail a.s, Walam yakullahu kufuwan ahadu tertulis pada sayap malaikat Israfil a.s.

Siapa membaca surah Fatihah, al-ikhlas, al-falaq, dan an-annas setiap satu sebanyak 7 kali selepas solat jumaat, nescaya terpelihara dari perkara keji dan segala bala hinggalah ke jumaat yang berikiutnya.

Jika dibaca 3 surah ini al-ikhlas, al-falaq and an-nass pagi dan petang nescaya tidak mengalami apa-apa kesusahan.

Nota:

Jika sekiranya kawan-kawan ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada kawan2 yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW ‘Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat’. Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya

3 perkara yang akan dibawanya bersama :

1) Sedekah/amal jariahnya

2) Doa anak-anaknya yang soleh

3) Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

iNFO PERUBATAN

iNFO PERUBATAN
Assalamualaikum & SALAM SEJAHTERA

Ramai ibu bapa yang meminta saya menulis tentang antibiotik. Antibiotik menjadi subjek yang sangat penting di dalam bidang perubatan sehingga kini. Sejak ia dijumpai oleh saintis Perancis Alexander Fleming pada tahun 1928 (sebelum itu dijumpai oleh seorang pelajar perubatan dari German pd 1896 – tapi tak popular), penicillium yang merupakan produk dari sejenis kulat didapati berjaya membunuh pelbagai bakteria. Penicillin kemudiannya digunakan secara meluas ketika perang dunia ke 2 sebagai rawatan utama.

Sehingga kini berpuluh-puluh antibiotik digunakan secara meluas diseluruh dunia. Antibiotik boleh dibahagikan kepada kesannya yang membunuh bakteria (bactericidal) atau kesan yang merencatkan aktiviti bakteria (bacteriostatic). Kedua-duanya memberi kesan untuk melumpuhkan bakteria daripada merebak di dalam badan.

Sesuai dengan kesannya, antibiotik hanya berkesan untuk membunuh bakteria dan bukan virus. Virus biasanya menyebabkan batuk, sakit tekak, selsema dan sakit badan. 80% sakit tekak dan selsema adalah disebabkan virus. Virus biasanya akan hilang dengan sendirinya selama 7 hari hingga 14 hari walaupun tanpa penggunaan antibiotik.

Sebagai contoh – Denggi ialah sejenis virus, jadi tiada antibiotik apa pun di dalam dunia ini yang boleh membunuh virus denggi. Ia akan hilang dengan sendirinya selepas 10 hari, tetapi perawatan yang lain seperti mengawal hidrasi tubuh dan pemerhatian kadar platelet diperlukan. Kenapa tiada antibiotik digunakan untuk merawat denggi? Ya, kerana denggi ialah sejenis virus. (pandaaaii….. 🙂 )

Sekiranya semua doktor memberikan antibiotik kepada pesakit yang mempunyai sakit tekak dan selsema, dan semua pesakit mengambilnya, ini bermakna 80% daripada antibiotik tadi yang tidak memberi apa-apa kesan kepada virus adalah satu pembaziran, sia-sia malah boleh mendatangkan bahaya kepada tubuh.

Kenapa Perlu Berhati-Hati Mengambil Antibiotik?

1. Antibiotik boleh menyebabkan alahan. Alahan boleh jadi sedikit seperti urticaria iaitu timbul ruam gegata di seluruh badan sehingga ke alahan yang teruk seperti kulit melecur dan sesak nafas.

2. Antibiotik mempunyai kesan sampingan. Antibiotik boleh menyebabkan kesan sampingan kecil seperti loya, pening, muntah dan cirit birit sehingga ke yang teruk seperti kerosakan buah pinggang, usus dan hati, pekak dan sawan. Steven Johnson Syndrome adalah satu kesan sampingan kepada beberapa jenis antibiotik berasaskan sulfa. Ia menyebabkan keadaan kulit seperti terbakar dan juga menyerang kawasan seperti mulut mata dan lidah. Kesan sampingan ini boleh membawa maut. Sila lihat gambar.

3. Antibiotik sebagai bom nuklear. Bukan semua bakteria di dalam badan adalah jahat. Bakteria baik di dalam usus sebagai contoh lactobacillus, memenuhi usus supaya bakteria jahat seperti Clostridium Difficile tidak dapat memenuhi ruang tersebut. Malah ada bakteria di usus yang boleh membantu penghadaman dan menghasilkan sejenis vitamin yang membantu manusia. Begitu juga contohnya dengan kawasan vagina wanita. Bakteria baik yang terbunuh boleh menyebabkan “candida”, sejenis kulat senang membiak di kawasan itu.

Malangnya, antibiotik tidak mengenal musuh. Ia seperti sebuah BOM NUKLEAR. Kawan atau lawan, semuanya disapu, disembelih dan dibunuh dengan kejam. Pembunuhan beramai-ramai tanpa belas kasihan ini ternyata membawa padah. Selepas tiada lagi bakteria yang baik, maka bakteria yang jahat akan bermaharajalela. Jadilah episod cerita koboi bila sherif dah tak ada.

Antibiotik Seperti Harimau Hilang Taring

Apabila antibiotik diambil dan digunakan sewenang-wenangnya, maka Bakteria yang tidak terbunuh oleh antibiotik akan menjalani mutasi. Ia menjadi kebal dan semakin kuat. Bakteria ini akan membiak dan tersebar di kalangan manusia yang dekat dan jauh.

Apa yang berlaku, antibiotik yang sama apabila digunakan tidak lagi berfungsi seperti sebelumnya. Maka, doktor terpaksa menggunakan antibiotik yang lebih kuat kerana yang lama tidak berkesan. Kitaran ini akan menjadi lebih menakutkan. Antibiotik yang kuat ini pula digunakan sewenang-wenangnya. Maka apabila bakteria mula bermutasi dan menjadi kebal, antibiotik yang kuat tadi semakin hilang belangnya. Antibiotik yang lebih kuat lagi digunakan… ia akan berterusan sehingga tiada lagi antibiotik yang berkesan terhadap manusia.

Kos Perubatan Meningkat

Semakin kuat antibiotik digunakan semakin mahal antibiotik tersebut. Anda yang kaya mungkin tak kisah dengan kos antibiotik yang meningkat sekarang. Tetapi buat yang susah, RM 60 untuk 7 biji Augmentin memang memeningkan kepala. Di hospital kos perbelanjaaan rawatan juga semakin meningkat. Ini kerana antibiotik yang kuat tidak mungkin berharga murah. Syarikat farmaseutikal terpaksa membelanjakan jutaan wang untuk menghasilkan antibiotik yang lebih kuat dan siapa yang harus membayar harga itu?

Kenapa Antibiotik Digunakan Sewenang-Wenangnya?

1. Sebelum menuding kesalahan kepada orang lain, lebih baik salahkan diri sendiri dahulu. Doktor seperti saya, kadangkala selalu memberikan antibiotik walaupun tidak perlu. Biasanya General Practioner (GP) di klinik-klinik swasta lebih suka melakukan demikian. Ada beberapa sebab…

a. Satunya mungkin tidak beberapa yakin kepada diagnosis yang dibuat. Terdapat
garisan di antara jangkitan bakteria dan virus. Mungkin garisan itu sukar
dibezakan untuk sesetengah pesakit.
b. Untuk mengelakkan secondary infection. Jangkitan bakteria di atas jangkitan virus yang sedia ada. (ini alasan yang baik bagi doktor untuk menjual antibiotik)
c. Menghindarkan persepsi buruk pesakit kepada doktor dan klinik. Kalau anda nak tahu, ada jenis pesakit yang mempunyai tanggapan buruk kepada doktor yang tak mahu memberikan antibiotik. “Apalah ini doktor, tarak bagi antibiotik, next time tarak mau datang sini lagi”. atau “ini klinik tak bagus, takda bagi antibiotik”. Hilang seorang pelanggan…
d. Meningkatkan keuntungan dengan memberi antibiotik. Ya, jualan antibiotik boleh menguntungkan. Itu sebab ramai doktor swasta akan memberi antibiotik walaupun dengan sebab-sebab yang tidak logik.
2. Pesakit juga bersalah di dalam hal ini. Saya sudah banyak kali menceritakan ada ibu bapa yang terlalu menekan doktor untuk memberi antibiotik. Ada yang masam mencuka bila tak bagi antibiotik. Padahal anak tak ada demam pun, atau hanya sedikit selsema. Jikalau ibu bapa tahu betapa teruknya kesan Steven Johson Syndrome, sejenis lecuran kulit disebabkan alahan antibiotik pasti anda lebih berhati-hati.

“Anak saya takkan baik kalau tak diberi antibiotik”. Ini adalah ayat cliche untuk ibu ayah yang selalu bagi anaknya antibiotik walaupun sedikit demam.

Cara Saya

Anda patut percaya, saya sendiri sebagai doktor, tak pernah memberi antibiotik kepada anak saya yang batuk, demm atau selsema selama seminggu. Saya akan memberinya ubat-ubat yang perlu sahaja, vitamin C tambahan, minum air kosong banyak dan makan banyak buah-buahan. Pada kebiasaannya, selepas seminggu batuk itu akan hilang.

Sekiranya selepas seminggu batuk, dengan adanya demam tinggi dan selsema, saya mungkin akan mulakan antibiotik yang paling rendah. Antibiotik mesti dihabiskan.

Perlu diberitahu di sini… Ubat antibiotik bukanlah ubat demam, atau selsema atau ubat sakit perut. Ia adalah untuk membunuh bakteria dan . Kalau demam, makan lah ubat demam dan kalau selsema makanlah ubat selsema. Antibiotik digunakan sekiranya terdapat jangkitan bakteria.

Doktor, Tolong Bagi Antibiotik Paling Kuat!

“Doktor, saya batuk dan sakit tekak, esok saya ada meeting. Boleh bagi saya antibiotik paling kuat supaya saya boleh pergi meeting esok”.

Pertama sekali saya nak bagi tahu, Allah bagi kita sakit selain daripada ujian dan menghapuskan dosa, ialah untuk memberitahu kita yang badan kita ini perlukan rehat kerana bekerja terlalu kuat. Antibiotik tak boleh membantu anda mengembalikan kesihatan anda seperti sediakala sekiranya anda mengidap jangkitan. Berilah masa untuk badan anda berehat.

Kedua, untuk memberi antibiotik, perlu ada caranya. Mulakan dengan antibiotik yang tak beberapa kuat dahulu. Kemudian baru naik selangkah demi selangkah sekiranya tidak berkesan. Kalau kita nak bunuh seekor nyamuk, janganlah rumah hendak dibakar. Kalau nak bunuh bakteria yang tak beberapa kuat, jangan gunakan antibiotik yang paling kuat. Itu salah cara.

Tujuannya adalah untuk memastikan antibiotik yang paling kuat disimpan untuk menghadapi kuman yang sama kuat juga. Sekiranya kuman biasa pun dah menjadi kebal kepada antibiotik yang paling kuat, apabila tiba kuman yang paling kuat, tiada antibiotik lagi yang boleh digunakan.
Bayangkan, tiada lagi ubat untuk membunuh bakteria… Sedikit luka di kaki pun boleh menyebabkan kematian. Kita seolah-olah kembali ke zaman sebelum Perang Dunia Kedua!!

Sarkas?

Saya rasa bersalah kerana saya buat keputusan ini…

Sebagai orang yang bertanggongjawab meluluskan siaran langsung sidang Dewan Rakyat menerusi RTM1 ,Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabrey Cheek tidak akan berganjak dari pendiriannya hendak memelihara parlimen dari dianggap sebagai sarkas.“Betul orang suka tengok sarkas tapi parlimen bukan sarkas,”katanya ketika ditemui Agendadaily petang Rabu sejurus sidang hari pertama selesai.Beliau menyatakan demikian ketika diminta menguraikan lebih lanjut kenyataan awalnya kendak mengkaji semula siaran langsung itu dari jam 10 pagi hingga 10.30 pagi setelah kalangan ahli-ahli parlimen pembangkang ‘buka tirai’ dengan bikin ribut mengenai hal-hal remeh.Keributan itu berlarutan lebih 20 minit sejurus sesi soal jawab yang disiar secara langsung bermula.

Kita bukan isteri Perdana Menteri.

Kita bukan isteri Perdana Menteri…….contoh promosi…sindiran untuk kesedaran..


Kita bukan isteri perdana menteri….
Kalau kita isteri perdana menteri, kita tak perlu takut sbb semua free,
sebab kita boleh buat rawatan kimoterapi kanser di L.A US,
Ratus – ratus ribu, high class facilities,
Kerajaan tanggung in and out,
buat rawatan sambil bercuti, sapa nak bagi,
Al Fatihah untuk Allahyarhamah Datin Sri Hendon,

Kita bukan Azean Irdawati,
Aktress yg terkenal pun tak lepas dari kanser,
Ye la kanser tak pilih bulu,
Pun tak cukup duit rawat kanser,
Tapi takpa, masuk paper Berita Harian, Metro, Utusan dan macam2 mintak derma,
masuk TV3 mintak ringankan beban,
mcm2 persatuan bagi derma,
Zakat Selangor bagi RM 30 000, orang lain bole dapat ker mcm ni ?
RM 90 000 bukan senang nak cari,
Berlakon satu filem di bayar RM 60 000,
setahun 3 filem dah RM 180 000, banyak gaji Pn Azean ni,
Tak masuk drama dan iklan,
Mcm ni punya kaya pun kena mintak derma lagi…..
Gaji you + husband ada RM 180 000 setahun ? RM 100 000 ?
RM 30000 ? alahai sedihnyer….

Kanser tak pilih bulu,
hari ni sihat bulan depan tengok2 kanser dah stage 3,
14 hari ketumbuhan 5cm dah jadi 10 cm,
1dari 19 wanita menghidap kanser setiap tahun ????
bila giliran kiter agaknyer ??
Hospital kerajaan yang macam pasar basah tu boleh setel cepat ker?
Bukan nak hentam Hospital Kerajaan,
Facilities dan kepakaran Hospital Kerajaan dan Swasta setanding….
Tapi Doktor Kerajaan sendiri cakap,
Kes elektif mcm kanser atau jantung, atau kritikal, eloklah jangan ditangguh rawatan,
mcm mana nak cepat sbb kita bukan isteri perdana menteri….
nak rawatan cepat kena pergi hospital swasta,
hospital swasta paham2 lah, bisnes tetap bisnes,
RM 20 000, buat kimo sajer, satu cycle jer,
tak masuk rawatan yang lain,
Bila dah kena, ada yang bergadai rumah, ada yang bergadai tanah,
Kos rawatan + kos sara hidup ( dah sakit tak bleh p kerja dah…)
Boleh cecah RM 100 ribu..ada yang lebih..
Kalau duit rawatan + duit sara hidup + kos rawatan susulan RM 150 000, mcm mana ?
Simpan RM 200 sebulan di ASB pun 10 tahun belum cukup RM 100 000..
Kalu simpan RM 200 di Takaful, esok dah ada dana kecemasan RM 150 000,
Kalau tak dak jadi aper2 dapat balik Modal + Investment…
Ni pun tak boleh paham ker ?

Setengah orang kedekut..
kalau tak kedekut mungkin tak paham,
beli kereta bayar RM 500 boleh, RM 1500 pun takper, asal bergaye,
beli emas Ribu – ribu sanggup,
tap nak bayar 5% dari gaji bulan utk kecemasan rasa mahal,
sedangkan benda ni wajib + penting,
dana kecemasan la katakan,
kalau ada RM 150 000 dalam bank hari ni takper,
tapi kalu ada kecemasan RM 150 000 kena guna, habis lah duit you,
kene kumpul balik, kan ker baik kalau orang lain bagi RM 150 000 utk kecemasan,

Mahal ?
RM 200 mahal? RM 150 mahal gak ? RM 90 mahal lagi ????
Orang Cina bila dapat 1st gaji diorang tak plan nak beli kereta Honda,
Orang Melayu bila dapat 1st gaji terus plan nak beli kurang2 Waja,
Orang Cina bila dapat 1st gaji, diorang pikir Investment, pikir Insurance,
Orang Melayu bila dapat 1st gaji diorang pikir nak pakai kereta aper, sport rim 17 inci wajib,
Perancang kewangan kater utk kereta tak lebih 12% dari gaji bulan,
Gaji RM 2500/sebulan patut beli kereta yg bayar bulan RM 300/sebulan, Wira second ok la../kenari second ker..utk permulaan…..
Tapi ramai tak ikut..gaji RM 2500, beli kereta Honda City RM 600/sebulan…..24% dah tuh..
Perancang kewangan kater, 60% gaji utk hutang + perbelanjaan, 40 % utk investment, dana persaraan, insurance,
Orang melayu 99% gaji utk hutang + belanja sara hidup…1 % utk simpanan…
Beraper kerat jer orang melayu ada RM 50 000 cash dalam bank lepas 5 tahun kerjer,
Bila orang suruh beli takaful / insurance…..mahal…tak cukup bulan2 nak bayar……
pakat2 la betulkan kedudukan kewangan korang semua….

Orang Kerajaan berlagak,
Penyakit dan rawatan semua di tanggung,
Betul tu,
Habis hari2 orang kerajaan masuk paper mintak derma mcm maner,
Kita bukan isteri Perdana Menteri,
Bukan juga adik Menteri,
Menteri dan PM sendiri pun cari hospital swasta utk rawatan, US lagi tuh,
Pegawai jabatan jer ? clerk jer ? Pegawai sains jer ?
Ketua Jabatan ? Pensyarah ? Ok la skit dengar bunyik nyer,
OK sebulan lagi datang balik buat Test tu Test ni,
OK tunggu result 2 minggu,
OK kena tunggu giliran buat pembedahan, mungkin 3 bulan lagi,
Senarai list 10 muka surat, tahun depan pun ada nak dapat giliran,
mintak maaf cakap, inilah realiti……

Orang kerja Swasta lagi lah tak sedar diri,
Konon – konon Multi Nasional Company…
Majikan Cover la katakan…
Berapa ribu beb ? Sampai bila beb ? Berapa limit beb ?
8 bulan kena kanser tak p kerja Majikan nak cover lagi ker beb ????
pencen umur 55 thn habis takdak coverage dah…
86% warge tua melayu sekarang tiada coverage insurance..
golongan ni berada di tahun akhir 1970an dan 1980an…tengah kuat kerja mcm kita,
tapi masa tu insurans tak famous di kalangan orang melayu, haram…
sekarang ada satu pilihan jer lah…hospital kerajaan…
kalau nak ke hospital swasta…kena cari dana sendiri…
EPF ? untuk persaraan pun tak cukup ini kan pula nak tanggung medical…
Sekarang banyak company besar2 beroperasi di Malaysia,
Tapi sampai bila ?
Itu pun kalau majikan masih sudi beroperasi di Malaysia,
Bisnes is bisnes, bukan badan kebajikan atau walfare…
kalau kos operasi dah mahal…pegi tempat lain la jwbnyer..
nak beli takaful masa umur 55? Besar belanjer nyer beb..itu pun kalau layak…
Majikan paling besar dalam Malaysia adalah Kerajaan Malaysia,
Insyallah dah berpuluh tahun beroperasi..tak bungkus…
walaupun kalah byk di PRU12 baru2 ni,..takper…Majoriti mudah dalam tangan…
Alahhhh…kalu PAS ker PKR ker perintah Malaysia pun, kerajaan tetap jalan mcm biasa…
Kerja Kilang besar mana pun, risiko nak bungkus tetap ada,
US dah meleset, Kilang US kat Msia ni byk dalam bahaya…
Kat Malaysia pun operator kilang Melayu dah skit,,,berlambak Bangla, Vietnam , Nepal…murah…
Sikit hari lagi, depa pakat – pakat pindah Operasi p Bangla…
Hampa ternganga….
Tu pun masih tak sedar diri lagi……

IKM-HUKM Hospital yg terbaik dari segi facilities bagi rawatan kanser,
Hospital Kerajaan nih,
Hospital Swasta n Kerajaan kadang2 akan refer sini,
Sini ada golongan yg tak perlu bayar, atau bayar seminimum yg mungkin,
ada yang kena bayar 100%..bagi yag ada coverage insurance, atau TOKEY KILANG,
boleh buat loan nak buat rawatan disini…buat loan ?
Cukup la loan rumah loan kereta dah beban dah…..
Kebarangkalian nak jatuh dalam GROUP tak payah bayar sangat lah rendah….
Second group kena bayar skit….skit berapa skit…RM 20 ribu ? RM 30 ribu ? tengok kes ler…
So, are we hoping for the luck to fall in the Not Need Pay Group ??
Husband kerja, wife kerja…boleh bayar bulan – bulan aper ….

Ibarat guna Kad kredit ler,
Kad kredit Visa Jammed, Gunerlah pulak Kad Mastercard,
(Mana2 yg pakai kad kredit, stop dan tukar pada Kad Debit plak…)
Bila jalan jauh, spare tyre kena ada,
Jahanam satu tayar, ada lagi satu tyre spare..
Sama juga kes you,
Mana boleh dapat rawatan kerajaan, pergi la takda masalah,
Tapi bila lambat dan waiting list panjang, pegi la hospital swasta nak cepat…( dengan coverage insuranse la yer…)

Kanser bila dah kena, keluarga merana,
isteri kena kanser suami merana,
suami kena kanser isteri merana,
kehilangan keluarga tersayang taktau nak cakap ler sedihnyer,
Kesian anak2…
Gaji Laki bini RM 2500 + RM 2500..wau RM 5000,
satu tumbang…tinggal RM 2500 jer..
dah la tak cukup…nak tanggung kos rawatan kanser lagik..
kalau takdak insurans…..masuk paper ler mintak derma..
tanggung sakit memang perit,
takda duit nak buat rawatan lagi tambah pedih,
Ajal dan maut di tangan tuhan akhirnyer,
Kalau dah sampai ajal, pergi jua…
Sekurang2nya kita mencuba dapatkan rawatan terbaik,
Jangan nanti terkilan salah kan diri sendiri,
sbb lambat dapat rawatan…why lambat ? tak der duit…..

Suami-suami yang menyayangi isteri…
Isteri – isteri yang menyayangi suami..
Lepas baca nukilan nih, bincang – bincanglah sesama sendiri,
Suami belikan takaful untuk isteri…
Takkan isteri nak beli untuk suami..
apa2 pun bolehlah…

Nasihat sayer,
Takaful / Insurans hanya boleh dibeli dengan kesihatan,
You mampu bayar RM 500 sebulan pun, bila dah sakit, orang tak pandang dah,
Nukilan ni bukan nak perli saper2,
Just nak bukak minda jer,
mintak maaf kalau ada yang teraser,
Sementara sihat, eloklah beringat…
Bila dah sakit……Wallahulalam….
Ingat…..Kita bukan isteri mana – mana Perdana Menteri…hatta Menteri sekali pun…..

Sumber :
Majlis Kanser Malaysia MAKNA
www.makna.org.my

Great Eastern Magazine July – Sept 2007

Karya diatas hasil nukilan :

Yuzairi Yunus,
Takaful / Insuranse Life / Medical Card / Unit Trust Investment
0174276046 0194130977